Pak het probleem aan bij de bron

Jeroen de Boer

Jeroen de Boer leidt ons rond op de stelplaats van Waternet. Hogedrukwagens en putzuigers staan er wachten op alweer een nieuwe reis door Amsterdam. Het zijn deze wagens die Jeroen dagelijks inzet om het riool schoon te maken en vetbergen te verwijderen. Toch speelt ook de horeca een belangrijke rol.

 

Jeroen, van waar komt al dat vet? 

“Van overal, maar voornamelijk uit de horeca. Horecazaken horen een vetput te hebben, waardoor het vet wordt opgevangen en niet in het rioolstelsel terecht komt. Maar wanneer ze geen vetput hebben, of die wordt slecht onderhouden, dan belandt het vet bijna gegarandeerd in het riool.”

Wat is de rol van SwiftComply? 

“SwiftComply trok onze aandacht met een heel mooi product waarmee je als horecazaak je vetput of vetafscheider kan registreren en wanneer ze geledigd zijn. Het systeem draagt zo bij tot een oplossing om de verontreiniging in de riolen te verminderen, waardoor er ook minder opruimkosten zijn.”

Hoe ondersteunen jullie horecazaken?

“Vroeger gingen we zélf de vetputten ledigen. Zo’n vijftien jaar geleden nam de sector dat over. Dat betekent dat we er minder grip op hebben. SwiftComply deed ons hier opnieuw over nadenken en lanceerde als eerste de term Vetstrijder. Dat werd later ook de naam van een bewustmakingscampagne.”

 

Het rioolstelsel staat onder enorme druk. Ook horecaondernemers moeten daarom weten wat ze doen en hoe ze hun vetput correct moeten gebruiken.

 

Hoe heb je de Amsterdamse horeca zien veranderen? 

“Het aantal inwoners in Amsterdam is toegenomen, samen met het aantal horecagelegenheden. Mensen gaan steeds vaker buitenshuis eten – en dus neemt ook de belasting op het rioolstelsel toe. We merken steeds meer vetbergen in het riool, maar ook papieren doekjes zijn een echt probleem.” 

“Door de toegenomen regenval wordt het rioolstelsel nog méér belast. Daarom is het zo belangrijk dat de riolen schoon blijven. En dat horecaondernemers weten wat ze doen en hoe ze de vetput correct moeten gebruiken.”

Merk je dan een bepaalde houding op?

“Veel mensen zijn zich niet bewust van het probleem. Het vet gaat in het gootje weg, dus je ziet het niet meer. Wat er dan gebeurt onder de grond? Het bewustzijn is er nog niet. Je merkt wel dat duurzaamheid leeft over de hele wereld, ook in Amsterdam. Strijden tegen vet kan daar onderdeel van zijn.”

Hoe wil de campagne Vetstrijder het verschil maken?

De campagne Vetstrijder zet het probleem op de kaart én reikt oplossingen aan. Ook bij Waternet bekijken we de aanpak nu anders. In plaats van de frequentie van de reiniging te verhogen, gaan we nu meer de oorzaak van het probleem aanpakken. SwiftComply biedt ons daarvoor de juiste tool. Samen met hen moedigen we bedrijven aan om hun vetputten vaker te legen.” 

Merk je al een mentaliteitswijziging?

“Ik weet niet of dit initiatief de mentaliteit zal veranderen, maar duurzaamheid is tegenwoordig wel een hot item. Ik merk dat iedereen het er wel over heeft dus ik denk wel dat het zal bijdragen. Daarom hoop ik ook dat SwiftComply een vast onderdeel wordt in de toolset van elke horecaondernemer.”

 

In plaats van de frequentie van de reiniging te verhogen, gaan we nu meer de oorzaak van het probleem aanpakken. SwiftComply biedt ons daarvoor de juiste tool.

 

Wat heeft de ondernemer eraan dat het riool proper is? 

“De wagens die hier staan, zie je ook in de straat en voor jouw horecazaak. Als je klanten in je zaak hebt en de riool raakt verstopt, dan moet je de tent ontruimen. Wie ervoor zorgt dat er geen vet in het riool komt en zijn vetput onderhoudt, heeft minder kans op verstoppingen. Een win-win voor iedereen.”

Ben je zelf een echte Vetstrijder? 

”Zo mag je me gerust noemen. Ik gooi het vet van mijn pan niet door de gootsteen, ik veeg het vet van mijn pan af met papier. Bij een professionele horecazaak is dat natuurlijk wat lastiger, maar net daarvoor hebben ze een vetput. Een erkend vetophaler, Waternet en SwiftComply doen de rest.”

Vetstrijder is mogelijk gemaakt door SwiftComply en wordt ondersteund door Waternet en Koninklijke Horeca Nederland. Heb je hierover vragen, laat het ons weten: waternet@swiftcomply.com

 

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Contact

Sta op als vetstrijder en ga samen met uw collega’s in het verzet tegen ondergronds vet

#vetstrijder

SwiftComply

Singel 452, 1017 AZ Amsterdam

020 893 2900

waternet@swiftcomply.com

Waternet

Korte Ouderkerkerdijk 7

1096 AC Amsterdam

0900 9394

Close Menu